Een verstopte Opel Corsa

Een nieuwe uitdaging komt bij ons binnen rollen. Een Opel Corsa D 1.3 diesel kwam niet boven de 1500 toeren en had geen vermogen. De auto reed niet harder dan 25 km/h en er brandde een motorstoringslampje. Tijd voor een eerste diagnose. We lezen de computer uit en foutcode P060B-32 komt naar voren. De omschrijving bij de fout luidt: ‘Vervang de ECU’. Duidelijk verhaal.

Diagnose

Met de heldere uitleg van deze foutcode gaan we een verder diagnose stellen. We gaan op zoek naar de motor ECU. Deze zit goed verstopt onder de paravan. De ECU is niet het enige wat verstopt zit. De afvoer van de paravan zit ook vol met blad en troep. Het vocht kon hierdoor niet weg en bleef in de paravan staan. Met als gevolg: een door vocht aangetaste ECU. We demonteren de ruitenwissers, de paravanplaat en de ruitenwissermotor met stangenstelsel. Nu hebben we goed zicht op de ECU. Als we de buitenkant van de motorcomputer bekijken, krijgen we al een naar gevoel. De buitenkant van de ECU is helemaal wit uitgeslagen, we zijn benieuwd wat de binnenkant ons biedt.
Na het losschroeven van de ECU werd ons onderbuikgevoel werkelijkheid. Veel componenten waren aangetast door de vocht en enkele printbanen waren vergaan. We besloten eerst te kijken of er misschien een gebruikte ECU beschikbaar is. We kunnen de gegevens van de originele ECU overzetten in een gebruikte ECU. Na een online aanvraag te hebben gedaan, kregen we twee reacties. Beide ECU’s die werden aangeboden, zagen er nog veel slechter uit dan die van ons. Dat was dus ook geen optie. We besloten in overleg met de klant om de originele ECU te gaan repareren.

ECU reparatie

We beginnen met het schoonmaken van de ECU om te zien wat er allemaal door de vocht was aangetast. Zoals we al hadden gezien, waren er een aantal printbanen weg gerot. We zijn begonnen met herstellen van deze printbanen. Na dit te hebben gedaan, gingen we de ECU testen, maar helaas nog zonder resultaat. We meten verder in de computer en meten nog een aantal defecte componenten. Ook deze worden vervangen, maar helaas nog zonder resultaten. We gaaan de auto nogmaals uitlezen en gaan daarnaast de parameters bekijken. Wat ons opvalt, zijn de regelcomponenten van de dieselinspuiting. Denk hierbij aan de brandstofdruksensor, de brandstofregelklep en de verstuivers. We zien dat de waardes niet kloppen en dan met name de brandstofdruksensor. Wanneer we met een externe voeding een spanning op de signaaldraad zetten, komt de parameter niet overeen met de spanning die wij toevoeren. Er gaat dus iets mis in de signaalverwerking. We meten verder in de computer en meten een aantal defecte regelcomponten. Het vervelende is, dat deze componenten alleen defecten meten als ze los zijn gesoldeerd. Wanneer deze componenten nog op de printplaat zijn gesoldeerd, meten deze nog goed. Na het los halen en doormeten van de componenten en het vervangen van de defecte componenten, testen we de ECU nogmaals. Wat ons al direct opvalt, is dat het motorstoringslampje niet meer brandt. De motor loopt stationair stabieler en na het intrappen van het gaspedaal komt het toerental boven de 1500 toeren. We hebben het probleem dus opgelost! Nu alleen nog de echte oplossing, we maken de afvoer van de paravan schoon, waardoor het water weer weg kan.

Heeft u ook een probleem of storing waar u nog geen oplossing voor heeft? Neem contact met ons op. We zijn te bereiken op telefoonnummer 0570-551747 of stuur een berichtje naar info@auto-elektrosalland.nl

Categories:

Tags:

Comments are closed