Vacature werkplaatschef

  • 0

Vacature werkplaatschef

Vacature CHEF WERKPLAATS

Autobedrijf Wim Wagemans is een universeel Bovag autobedrijf en is al bijna 35 jaar een begrip in de regio Deventer. Autobedrijf Wagemans is een erkend GMTO diagnose specialist en is aangesloten bij de garage formule; Autovakmeester. Naast het autobedrijf is ook een auto-elektronica bedrijf binnen het pand gevestigd; Auto Elektro Salland. Auto Elektro Salland richt zich op reparatie van elektronische componenten in de automotive branche. De combinatie van deze twee bedrijven maakt het mogelijk dat wij gespecialiseerd zijn in het diagnosticeren en het oplossen van complexe storingen.

Ter uitbreiding van ons groeiende auto- en auto elektrobedrijf zijn wij op zoek naar een chef werkplaats.

De werkzaamheden zijn zeer afwisselend;

  • Het ontvangen, informeren en adviseren van klanten.
  • Het informeren naar de kosten en voorraad van onderdelen, het maken van een kostenberekening, het stellen van basis diagnoses.
  • Het verzorgen van de werkplaatsplanning, auto technici reparatie opdracht geven en toelichten, werkzaamheden in de werkplaats uitvoeren.
  • Het opstellen en controleren van werkorders en het verwerken van de factuur.

Functie eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal niveau 3 MBO autotechniek.
  • Je bent representatief, klantvriendelijk en kunt goed communiceren.
  • Je beheerst de Nederlandse taal goed in woord en geschrift.
  • Je bent flexibel, organisatorisch ingesteld en kan zelfstandig werken.
  • Je bent in het bezit van rijbewijs B.
  • Je hebt geen ‘9 tot 5’ mentaliteit.
  • Je bent in het bezit van de APK ll bevoegdheid.
  • Rijbewijs B+E is een pré.

Wat bieden wij

  • Een salaris conform de cao motorvoertuigen.
  • Afwisselend werk van de meest uiteenlopende automerken.
  • Mogelijkheden om door te ontwikkelen.
  • Een vooruitstrevend bedrijf dat volop in ontwikkeling staat.
  • Een klein en dynamisch team.
  • Een prettige werksfeer.
  • Een contract van 38 uur per week.
  • Een contract met uitzicht op een vast contract.

Voor meer informatie kunt u zich telefonisch of per e-mail wenden tot dhr. Wim Wagemans.

 

Wij zien uw sollicitatie in de vorm van een motivatie en CV graag tegemoet.

 

Internet:                 www.wimwagemans.nl

E-mail:                   info@wimwagemans.nl

Telefoon:              0570-551603

 


  • 0

BMW 7 serie met I-Bus storing

De 7 serie is het vlaggenschip van BMW en daarom voorzien van vele standaard ingebouwde opties. Zo ook de BMW 7 serie die wij binnen kregen. Het gaat hier om een BMW E38 van 1996. De BMW had een storing in de radio, deze ging niet meer aan, de knipperlichten werkten niet meer en de verlichting ging niet meer aan. Er was al een andere radio aangeschaft maar ook deze speelde niet. Het autobedrijf waar deze auto stond kwam er niet meer uit en bracht de auto bij ons.

Vooronderzoek

Toen de afspraak was gemaakt gingen wij op onderzoek uit. De radio in deze auto’s communiceren via de I-Bus met andere componenten in het voertuig. De I-Bus wordt door BMW gebruikt voor multimedia communicatie en werkt op het ISO9141 principe, hetzelfde principe als de K-Bus van BMW. De I-bus maakt gebruik va 1 communicatie leiding, in tegenstelling tot de CAN bus, die 2 draden (twisted-pair) gebruikt.

Storing uitlezen

Wanneer wij een BMW uitlezen met onze originele BMW tester krijgen wij een overzicht van alle modules die met de I-Bus verbonden zijn. Zo zaten de radio, de lichtmodule en de stuurkolomschakelaars met elkaar verbonden met de I-bus. Bij het controleren van deze modules bleek dat dit inderdaad allemaal niet werkte. Onze aandacht ging uit naar het I-bus systeem.

We begonnen met het aansluiten van de scope aan de I-bus leiding. Het volgende scopebeeld is wat wij aantroffen:

I-bus communicatie storing

 

Hier zagen we dat de boodschappen op de I-Bus niet goed waren, het leek op een reset vanuit het instrumentenpaneel. Bij BMW werd bij deze modellen het instrumentenpaneel gebruikt als gateway, net zoals in een aantal andere BMW modellen. Tijdens het uitlezen konden we al geen verbinding maken met alle modules op de I-bus, dit scopebeeld verklaard waarom. Door alle modules 1 voor 1 af te koppelen keken we of het scopebeeld veranderde. Bij het afkoppelen van de stuurwiel bediening kwam er verandering in het scopebeeld. De radio begon ook weer te spelen en de knipperlichten werkten weer. Storing gevonden, nu nog oplossen.

ibus iso 9141 message

I-BUS communicatie met juiste boodschappen

We hebben de stuurwiel bediening gedemonteerd en gemeten aan het communicatie IC in de schakelaar. Dit IC kreeg wel zijn plussen en minnen, maar ging niet communiceren. Hiervoor hebben wij een ander communicatie IC besteld en deze gemonteerd.

De radio speelde weer, de verlichting deed het weer en ook de bedieningsknoppen op het stuurwiel werkten weer naar behoren.

Heeft u ook een storing waar u niet meer uitkomt? Wij helpen u graag verder. Neem contact met ons op via 0570-551603 of 0570-551747

Met vriendelijke groeten,

Tijs Wagemans


  • 0

Ford Mondeo met een overvolle CAN bus

Afgelopen week een bijzondere gast bij ons in de werkplaats. Een Ford Mondeo ST220. Een dikke Mondeo met een 3.0 V6 motor, die we niet vaak zien. Helaas kwam deze Mondeo niet voor niets in onze werkplaats, de auto had een hardnekkige storing.

Storing uitlezen

We beginnen altijd met het uitlezen van de auto. Door een complete voertuigscan uit te voeren, krijgen we een overzicht van alle aanwezige storingen in het voertuig. Deze Ford had een lijst met aantal storingscodes.

Ford p1000 u2202 u2503 u2501 b1869 b1601 u1262

Foutcode lijst Ford Mondeo ST.

Wat ons opvalt zijn de vele U- codes. De U- codes geven aan dat er een netwerk storing in de auto zit. Dit lijkt op een probleem in het CAN- bus systeem. We zien de U- codes terugkeren in de ABS module en het instrumentenpaneel. Daarnaast geeft het instrumentenpaneel niet de juiste informatie neer, zoals het toerental en de kilometerstand.

Ford tellerklok communicatiestoring

Communicatiestoring Ford instrumentenpaneel

Het instrumentenpaneel is een bekend probleem bij Ford, deze geven vaker problemen. Helaas was het instrumentenpaneel al uitgewisseld, wat geen oplossing gaf. We doken er dus verder in, en starten met een CAN- bus meting.

CAN bus meting

Ford Mondeo can bus signaal storing

Tijdens de CAN- bus meting kwam de storing naar voren. De CAN- bus staat overvol met berichten en lijkt soms helemaal weg te vallen. Het gevolg van de storing is gevonden, nu de oorzaak nog opzoeken. We liepen alle modules die zijn verbonden met de CAN- bus langs. Door weer naar de foutcodelijst te kijken hebben we eerst de verbindingen bij de ABS module en bij het instrumentenpaneel bekeken. We hebben de CAN- bus signalen gemeten en de voedingen bekeken, maar geen oorzaak kunnen vinden.

ECU stekker

We gaan verder met de andere modules. We beginnen met de motor ECU, bij Ford wordt dit ook wel de PCM genoemd. Bij het loshalen van de stekker zien we op de scope dat de CAN- bus signalen veranderen.

Het CAN- bus signaal zonder storingen bij de Ford Mondeo

De boodschappen die op de CAN- bus komen zien er nu netjes uit. Ook de informatie op het instrumentenpaneel komt weer terug. Wanneer we de stekker weer op de ECU monteren blijft het CAN- bus signaal goed, dit hadden we niet verwacht. Vreemd, het probleem zit dus ook niet in de motor ECU. Verder zoeken dus, maar we zitten in de buurt. Bij het bewegen met de kabelboom zien we de CAN- bus signalen variëren, de ene keer goed, de andere keer weer helemaal fout.

Voorruit vervangen

Bij het loshalen van de kabelboom vinden we de oorzaak van de storing. Één van de CAN- bus draden is doormidden. De kabelboom loopt onder de paravan, en ligt netjes vast aan de carrosserie. Hoe kan de bedrading dan doormidden zijn?

Defecte bedrading onder de paravan

Achteraf blijkt dat de voorruit recent is vervangen. Vanaf die tijd heeft de storing zich ook voorgedaan. We hebben de bedrading hersteld, evenals de overige bedrading die bijna doormidden was, en de storing is opgelost. De CAN- bus ziet er weer netjes uit, de foutcodes zijn verdwenen en het instrumentenpaneel geeft de juiste informatie weer.

Heeft u ook een storing waar u niet uit komt? Wij helpen u graag bij een oplossing!


  • 0

Skoda met identiteitsprobleem

Skoda met identiteitsprobleem

Kent u het vervelende gevoel? Wilt u met de auto weg, wil deze niet meer aanslaan. De startmotor draait nog wel rond, maar de motor pakt niet aan. U stond op het punt om weg te gaan, dus snel de garage of de ANWB bellen. Wanneer zij bij de auto komen start de auto meteen. Je denkt “Hoe kan dit nou?” en begint aan jezelf te twijfelen. Het probleem blijft 2 weken weg, maar komt dan net zo hard weer terug. De auto wil weer niet aan slaan. Toch maar even wachten voor de hulptroepen worden ingeschakeld. Na 5 minuten weer een keer proberen. En voila! de auto start en loopt als een trein. Misschien toch maar een keer langs de garage voor een diagnose.

De diagnose

Zo, de afspraak bij de garage is ingepland. De automonteur rijdt de auto naar binnen en begint met de diagnose. Eerst maar eens de foutcodes uitlezen. Vreemd, geen enkele storing in de auto. Dit kan nog eens een lastige worden! Om de klacht van de klant toch serieus te nemen worden er diverse testen gedaan. Belangrijke sensoren en actuatoren worden gecontroleerd op signaal en werking, geen problemen te vinden. Het blijft lastig, de ‘af en toe’ storingen bij auto’s. Zal de brandstof pomp dan niet aan worden gestuurd? Geen onbekend probleem bij auto’s van de VAG groep. Zodoende wordt er, in overleg met de klant, een nieuw systeemrelais voor de aansturing van de brandstofpomp gemonteerd.

De klant haalt de auto weer op en gaat het proberen. Maar helaas, na drie weken weer het zelfde probleem. Wel starten maar niet aanslaan. 5 minuten wachten en de auto slaat weer aan. En dus weer naar de garage voor verdere diagnose. De garage neemt alvast contact op met de dealer. Na enig overleg tussen dealer en garage wordt er gekozen voor een nieuwe sleutel en deze inleren. De dealer had dit probleem immers vaker gehad en toen was dit altijd de oplossing. Ook dit wordt eerst terug gekoppeld naar de klant. De klant geeft aan toch met de auto door te willen en geeft goedkeur voor deze reparatie.

De dealer

De auto wordt naar de dealer gebracht. De dealer bestelt een sleutel en leert deze in, zodat de auto de sleutel herkend. Het inleren van de sleutel is noodzakelijk voor de startonderbreker. De startonderbreker is een anti diefstal systeem. Wanneer de sleutel niet wordt herkend door de auto, zal deze wel starten maar niet aanslaan. Dit is een ingenieus systeem. Het inleren is niet geheel zonder gevaren. Wanneer dit misgaat kunnen er andere problemen ontstaan. Opletten dus!

Na het inleren van de sleutel probeert de monteur de auto te starten. De motor draait wel rond, maar slaat niet aan. Het inleren van de sleutel is niet goed gegaan. De monteur wacht even en start de auto nog een keer, maar tevergeefs. De motor wil niet aanslaan. Er wordt contact gezocht met het garagebedrijf. De monteur geeft aan dat hij de motor computer verdenkt en dat deze vervangen moet worden. Een geintje van € 950,- . De garage is het hier niet mee eens en gaat op zoek naar een andere oplossing

Diagnose +

De betreffende garage komt bij ons terecht. Wij hebben vaker storingen voor hun opgelost en we gaan kijken of dit nu weer lukt. Eerst brengt de garage de motor ECU. Wij hebben de ECU visueel bekeken op vochtschade, dit was niet aan de orde. Ook de controle van elektronische componenten op de printplaat bieden nog geen oplossing. De ECU van deze auto is in orde. Wij hebben weer contact gezocht met de garage. Na enig overleg is er besloten dat de auto naar ons bedrijf wordt afgesleept.

Bij binnenkomst beginnen we met een algehele diagnose. De storing wordt bevestigd en we beginnen met het uitlezen van de auto. Bij het uitlezen blijkt al dat er communicatie is met alle aanwezig modules. Dit is voor ons een goed teken. We gaan over op de analyse van het systeem. We beginnen bij de startblokkering. Een ingewikkeld systeem die, zoals blijkt uit onze analyse, wordt gecontroleerd door meerdere modules. We bekijken de live parameters als de auto op contact staat. De belangrijkste module, de ECU, geeft aan dat deze de sleutel herkend. Onze eerste controle was dus juist. Daarna zijn we overgegaan op een ander belangrijk component van de startblokkering: het instrumentenpaneel. Bij het loshalen van de stekker was de oorzaak voor ons gevonden. De stekker van het instrumentenpaneel was geoxideerd. Hierdoor werd de startblokkering ‘af en toe’ niet vrijgegeven. Wij hebben de stekker van het instrumentenpaneel schoon gemaakt en behandeld tegen vocht. De laatste test was het starten van de auto, altijd spannend. De sleutel werd omgedraaid en de auto liep direct, storing weer opgelost. Dit was toch een flinke bezuiniging op de kosten!

Mocht u ook een storing hebben waar u niet uitkomt? U kunt dan contact met ons opnemen. Bel 0570-551603 of stuur een mail naar info@wimwagemans.nl


  • 0

Ik ga op vakantie en ik neem mee…?

De vakantie staat weer voor de deur! Binnenkort zit half Nederland weer te genieten van de Spaanse, Italiaanse en Franse zon. Het vakantiegevoel, een heerlijk en zorgeloos gevoel, maar heeft u wel aan alles gedacht? Heeft u alle verplichte items wel in uw auto liggen? In een aantal landen is een gevarendriehoek of een EHBO koffer verplicht om in de auto te hebben. Controleer dus van te voren hoe het is gesteld met de verplichtingen in uw vakantieland.

Verplicht mee in de auto

Alcoholtester, EHBO koffer, gevarendriehoek, veiligheidshesje, extra lampen set en een brandblusser. Verplichte items in diverse vakantielanden

Verplichte veiligheidseisen binnen de E.U.

Wettelijk gezien moet u zich houden aan de veiligheidseisen die gelden voor het land waar uw auto op kenteken staat. Heeft u een auto met Nederlands kenteken, dan gelden voor u de Nederlandse veiligheidseisen. Helaas kennen alleen niet alle politieagenten deze wetten. Doordat er vaak wordt gedacht dat de lokale veiligheidseisen gelden, worden hierdoor soms onnodige boetes uitgedeeld. Het is daarom raadzaam om u aan de lokale regels te houden, om deze problemen te voorkomen.

Wat is verplicht in welk land?

In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de veiligheidseisen in de populairste vakantielanden. Kies uw bestemming en u ziet direct welke item u verplicht in uw auto moet hebben. Heeft u deze artikelen niet thuis? Neem dan contact met ons op, dan regelen wij dat u met een goed vakantiegevoel op vakantie kunt gaan!

Vakantie reisvoorbereiding

Vakantie reisvoorbereiding. Verplicht mee in de auto in het buitenland

Pechhulp

Het komt helaas nog vaak voor, pech onderweg. Vervelend, helemaal als u in het buitenland bent. Bij auto pech wilt u daarom eigenlijk maar één ding: direct geholpen worden! BOVAG Pechhulp schakelt meteen uw BOVAG Autobedrijf of een professionele hulpdienst in om u weer op weg te helpen. Zo zorgen we ervoor dat u altijd mobiel bent en blijft. BOVAG Pechhulp staat altijd voor u klaar, 24 uur per dag, 7 dagen in de week.

Meer informatie over de Bovag Pechhulppas

 

Wij wensen u namens Autobedrijf Wim Wagemans een fijne en veilige vakantie toe!


  • 0

Wel beeld, geen geluid

Kent u het probleem? Komt net uw favoriete nummer op de radio, valt het geluid weg. Vervelend! Een klant van ons had dit probleem. Het geluid van de radio viel sporadisch weg. Het geluid van de navigatie, de CD speler en de carkit werkte nog naar behoren. Wat nu?
De klant ging met de auto naar de plaatselijke dealer. Bij de dealer werden een aantal testen uitgevoerd en men kwam tot de conclusie dat de complete radio- en navigatie module vervangen moest worden. Eén nadeel, het bedieningspaneel van de airco was geïntegreerd in de radio en navigatie module. Kostenplaatje: € 4500,- Veel geld voor een beetje muziek in de auto. De klant besloot de reparatie nog even uit te stellen.

Ford Mondeo radio probleem

Ford mondeo met radio problemen.

Na verloop van tijd kwam er nog een ander probleem naar voren, de radio navigatie module startte niet meer op. Dus geen muziek, maar ook geen navigatie en carkit meer. Super vervelend! En toen kwam de druppel die de emmer deed overlopen. De auto stond stil met een lege accu. Gelukkig was de klant lid van een mobiliteitsservice. Nadat de auto weer was opgestart, kwam de klant via via bij Autobedrijf Wim Wagemans terecht.

Storing zoeken

Nadat we goed naar het uitgebreide verhaal van de klant hebben geluisterd, zijn we aan het werk gegaan. Het niet opstarten en het leeg trekken van de accu zijn een bekend probleem bij Ford radio’s. Dit probleem hebben we dus eerst verholpen. Toen de radio navigatie module eenmaal weer werkte, konden we verder met het zoeken naar de storing van het geluid. Het bleek dat de radio nog wel een goed ontvangst had. Het probleem was dat het ontvangst niet werd omgezet naar geluid. Omdat dit een elektronisch probleem is, werd de hulp ingeroepen van een gespecialiseerd auto- elektronica bedrijf. Zij hebben het probleem bekeken en hebben hier een oplossing voor gevonden. Nadat de radio bij de auto- elektronica specialist is geweest hebben we de radio navigatie module weer gemonteerd. Bij het aanzetten van de radio kwam er weer muziek uit de luidsprekers, probleem opgelost! De klant en zijn portemonnee weer blij!

Ford Focus / Mondeo radio

Ford Focus en Mondeo radio met veel problemen. Geluid valt weg of de hele radio wil niet meer opstarten. Wanneer de radio niet meer opstart trekt de radio de accu leeg.


Contact

Bathmenseweg 21 7434 PW Lettele

0570 551603

info@wimwagemans.nl

www.wimwagemans.nl

BOVAG

Autobedrijf Wim Wagemans Lettele, al meer dan 30 jaar een begrip in de regio Deventer!