Volvo herkent zichzelf niet meer

Recent belde een collega autobedrijf ons op: ‘Tijs, kun je me helpen? Ik heb een Volvo die niet wil starten. De motor slaat niet rond. Kun jij de motor computer voor mij controleren?’ ‘Geen probleem’, zeg ik: ‘Breng de ECU maar even langs, dan gaan we even voor je kijken’.
Zo gezegd, zo gedaan. We kregen de computer binnen en hebben deze gecontroleerd op werking. Hardwarematig zagen we niet direct een defect. Na een aantal metingen kwamen er geen verdere defecten naar voren. Op naar de volgende test. We sluiten de ECU aan en kijken of deze ‘praat’. We zien een keurig CAN bus signaal. Het ziet er naar uit dat de ECU niet defect is. We nemen contact op met de klant. ‘We hebben de ECU gecontroleerd op werking. We kunnen geen defecte componenten vinden en de ECU geeft een stabiel CAN bus signaal’. Aan de andere kant van de lijn blijft het even stil. ‘Wat zou het dan wel kunnen zijn? Het lijkt alsof de brandstofpomp niet wordt vrijgeschakeld. Volgens mij wordt deze ingeschakeld door de centrale zekeringkast (Bij Volvo ook wel de CEM (Centrale Elektronica Module) genoemd). Kun je deze ook even voor mij checken?’ ‘Tuurlijk, breng maar langs’.
Ook bij het controleren van de CEM komen we geen defecten tegen. Vochtschade wil nog wel eens een probleem geven of losse contacten op de printplaat, maar daar heeft deze CEM geen last van. Nadat we nog een keer hebben gebeld met de klant, wordt er besloten dat we de complete auto krijgen om het probleem op te lossen.

Volvo VIDA

De auto wordt met de berger binnen gebracht. We beginnen met het uitlezen van de storingen in de auto. Er komt een waslijst aan fouten uit. Waarschijnlijk heeft de auto met een lege accu gestaan, waardoor deze foutcodes ontstaan. Eerst de auto aan de acculader, dan gaan we morgen weer verder.
De accu is weer opgeladen en de auto zit vol energie, alleen wil hij nog niet starten. De klant heeft in een eerder stadium het contactslot al vervangen, maar ook dit mocht niet baten. We proberen de auto nog eens te starten, geen reactie. Wel een reactie op het instrumentenpaneel: ‘Immobilser, please start again’. Interessant!
We lezen de auto opnieuw uit. De waslijst van foutcodes is een stuk korter geworden, maar er blijven nog zes fouten staan. Eén van de fouten trekt onze aandacht : ECM-C326 – Control Module Communication Signal Missing. Het ziet er naar uit dat de CEM en de ECM niet communiceren. De ECM is bij Volvo de motorcomputer.

Immobiliser

De foutcode ECM-C326 en de reactie op het instrumentenpaneel, na het starten, zet ons aan het denken. De synchronisatie tussen de ECM en CEM is verloren gegaan. We kijken in de immobilizer van de auto en zien dat onze gedachte klopt.
Eerst kijken we of de sleutel wel herkend wordt. Deze wordt herkend door de auto, dit is dus in orde. We verdiepen ons verder in het immobilser systeem van de Volvo. De startonderbreker van de Volvo bestaat uit drie componenten. De ECM, de CEM en de ABS (BCM). In de ECM en de CEM staat een code. Als deze code in beide modules overeen komt en het serie nummer van de BCM unit klopt, wordt de auto vrijgegeven om te starten.

Code

Met deze informatie gaan we op zoek naar de code die zowel in de ECM als in de CEM moet staan. We vinden de codes in het geheugen van de modules. Met ons speciale gereedschap kunnen wij de eeprom van beide modules uitlezen en zien dat de codes niet met elke overeen stemmen. Ook het serienummer van de BCM module klopt niet. Na een aantal experimenten lukt het ons om de codes in beide modules aan te passen en de het serienummer van de BCM op de juiste plek weg te schrijven. Na het monteren van de ECM en de CEM proberen we de auto te starten. De motor start en de motor slaat direct aan, zonder enige melding in het infodisplay. Probleem opgelost en weer een tevreden klant aan de telefoon.

 

Categories:

Tags:

Comments are closed