Koppeling vervangen

De koppeling is een mechanische verbinding tussen de motor en de versnellingsbak in de auto. Door deze mechanische verbinding is het mogelijk om krachten vanuit de motor over te brengen naar de wielen. Doordat de koppeling veelvuldig wordt gebruikt (schakelen) of onderhevig is aan zware belasting (aanhanger) treedt er slijtage op. Wanneer deze versleten is, is de krachtoverbrenging niet meer mogelijk en zal de auto niet meer kunnen rijden.

Kunt u een versleten koppeling herkennen?

Wanneer een koppeling bijna versleten is kunt u dit vaak al merken aan het rijgedrag. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat tijdens het rijden de auto begint te schokken, of dat er een trilling voelbaar is in het koppelingspedaal. Een ander voorbeeld is dat het toerental omhoog schiet en de auto maar moeilijk op gang komt. Dat zijn symptomen van een (bijna) versleten koppeling. Als u dan nog twijfelt, kom dan gerust langs bij Autovakmeester Wagemans in Lettele, gemeente Deventer. Onze medewerkers kijken graag even voor u terwijl u wacht, en de koffie staat voor u klaar.

Bij het vervangen van een koppeling moet meestal de transmissieolie worden ververst. Verder kan het voorkomen dat het vliegwiel, de hydraulisch druklager, de krukaskeringen, aandrijfaskeringen of priesaskeringen ook aan vervanging toe zijn. Als dat zo is, zal de garage u vooraf toestemming voor reparatie. Zodat u weet waar u aan toe bent.

Waaruit bestaat de koppeling?

De koppeling bestaat uit meerdere onderdelen, namelijk de drukgroep, de koppelingsplaat en het druklager. Wanneer de koppeling versleten is worden al deze onderdelen vervangen. Doordat de onderdelen tussen de motor en de versnellingsbak is geplaatst gaat er vaak veel tijd zitten in het vervangen. Daarnaast moet dit bij de montage worden afgesteld met speciaal gereedschap. Autovakmeester Wagemans in Lettele heeft de beschikking over deze speciale gereedschappen.