Afgelopen week een bijzondere gast bij ons in de werkplaats. Een Ford Mondeo ST220. Een dikke Mondeo met een 3.0 V6 motor, die we niet vaak zien. Helaas kwam deze Mondeo niet voor niets in onze werkplaats, de auto had een hardnekkige storing.

Storing uitlezen

We beginnen altijd met het uitlezen van de auto. Door een complete voertuigscan uit te voeren, krijgen we een overzicht van alle aanwezige storingen in het voertuig. Deze Ford had een lijst met aantal storingscodes.

Ford p1000 u2202 u2503 u2501 b1869 b1601 u1262

Foutcode lijst Ford Mondeo ST.

Wat ons opvalt zijn de vele U- codes. De U- codes geven aan dat er een netwerk storing in de auto zit. Dit lijkt op een probleem in het CAN- bus systeem. We zien de U- codes terugkeren in de ABS module en het instrumentenpaneel. Daarnaast geeft het instrumentenpaneel niet de juiste informatie neer, zoals het toerental en de kilometerstand.

Ford tellerklok communicatiestoring

Communicatiestoring Ford instrumentenpaneel

Het instrumentenpaneel is een bekend probleem bij Ford, deze geven vaker problemen. Helaas was het instrumentenpaneel al uitgewisseld, wat geen oplossing gaf. We doken er dus verder in, en starten met een CAN- bus meting.

CAN bus meting

Ford Mondeo can bus signaal storing

Tijdens de CAN- bus meting kwam de storing naar voren. De CAN- bus staat overvol met berichten en lijkt soms helemaal weg te vallen. Het gevolg van de storing is gevonden, nu de oorzaak nog opzoeken. We liepen alle modules die zijn verbonden met de CAN- bus langs. Door weer naar de foutcodelijst te kijken hebben we eerst de verbindingen bij de ABS module en bij het instrumentenpaneel bekeken. We hebben de CAN- bus signalen gemeten en de voedingen bekeken, maar geen oorzaak kunnen vinden.

ECU stekker

We gaan verder met de andere modules. We beginnen met de motor ECU, bij Ford wordt dit ook wel de PCM genoemd. Bij het loshalen van de stekker zien we op de scope dat de CAN- bus signalen veranderen.

Het CAN- bus signaal zonder storingen bij de Ford Mondeo

De boodschappen die op de CAN- bus komen zien er nu netjes uit. Ook de informatie op het instrumentenpaneel komt weer terug. Wanneer we de stekker weer op de ECU monteren blijft het CAN- bus signaal goed, dit hadden we niet verwacht. Vreemd, het probleem zit dus ook niet in de motor ECU. Verder zoeken dus, maar we zitten in de buurt. Bij het bewegen met de kabelboom zien we de CAN- bus signalen variëren, de ene keer goed, de andere keer weer helemaal fout.

Voorruit vervangen

Bij het loshalen van de kabelboom vinden we de oorzaak van de storing. Één van de CAN- bus draden is doormidden. De kabelboom loopt onder de paravan, en ligt netjes vast aan de carrosserie. Hoe kan de bedrading dan doormidden zijn?

Defecte bedrading onder de paravan

Achteraf blijkt dat de voorruit recent is vervangen. Vanaf die tijd heeft de storing zich ook voorgedaan. We hebben de bedrading hersteld, evenals de overige bedrading die bijna doormidden was, en de storing is opgelost. De CAN- bus ziet er weer netjes uit, de foutcodes zijn verdwenen en het instrumentenpaneel geeft de juiste informatie weer.

Heeft u ook een storing waar u niet uit komt? Wij helpen u graag bij een oplossing!

Categories:

Tags:

Comments are closed