Wanneer het motormanagement lampje van een auto gaat branden, is er vaak iets niet goed met de motor of aangebouwde componenten. Achter dit lampje zitten duizenden foutcodes verscholen, die bij het uitlezen van de motor ECU naar voor komen. Deze codes geven aan wat er niet goed gaat in de motor, er kan bijvoorbeeld een bougie overslaan of de temperatuur van de motor klopt niet. Vaak zijn deze foutcodes een gevolg storing en ligt de oorzaak ergens anders. Zo ook bij een Mercedes die recent bij ons is geweest met een storing.

Foutcodes uitlezen

De Mercedes kwam bij ons binnen met een brandend storingslampje. De auto liep goed, had het gewenste vermogen en verder waren er ook geen klachten, alleen dat nare lampje op het dashboard wat blijft branden. De foutcode die naar voren kwam was foutcode P0017: uitlaatnokkenas-krukas referentie. Deze foutcode heeft, net zoals P0016 inlaatnokkenas-krukas referentie, te maken met een verkeerde kleptiming. De distributie staat niet op tijd. Tijdens een visuele controle onder de motorkap zagen we al dat er een solenoid bij de uitlaat nokkenas en een lambdasonde waren vervangen.

Distributietiming controleren

Omdat het hier om een V6 motor gaat, hebben we te maken met 2 cilinderbanken. Dit houdt in dat er links en rechts van de krukas 3 cilinders zitten. Beide banken hebben een inlaat- en uitlaatnokkenas. Door met een scope de signalen van de 4 nokkenassensoren te meten, zagen we een verloop in de signalen. Bij een goed werkende motor moeten deze signalen met elkaar overeen komen. Ondanks dat de motor dus ‘goed’ leek te lopen, was er toch iets mis met de motor. Na de demontage van een aantal componenten konden we de nokkenastandwielen goed bekijken. Het viel ons op dat de distributietekens niet met elkaar overeen kwamen. De distributieketting was waarschijnlijk opgerekt en moet vervangen worden, en de motor moet op de juiste timing worden gezet.

Distributieketting vervangen

Het vervangen van de distributieketting gaat bij deze motoren op een speciale manier. De oude ketting wordt uit elkaar gehaald en de nieuwe ketting wordt aan de oude ketting gemonteerd. Door de motor met de hand rond te draaien wordt de nieuwe ketting door de motor heen getrokken. Hier ging het mis. Tijdens het ronddraaien van de motor schoot de ketting soms over. Een versleten tandwiel is hiervan de oorzaak. We konden de nokkenastandwielen zien, dus daar lag het niet aan. De tandwielen die we niet konden zien zaten achter het distributiedeksel. Na het verwijden van het distributiedeksel zagen we direct wat er aan de hand was, de tanden van de balans-as waren totaal weggesleten. In onderstaande afbeelding ziet u de oude en de nieuwe balans-as.

Mercedes M272 M273 P1200 P1208 balansas probleem P0016 P0017

Om de balans-as te vervangen moest de complete motor gedemonteerd worden, een pittige klus. Tijdens de demontage van het oliecarter kwamen we de verloren tanden tegen.

Tanden-balans-as-P1200-P1208-P0016-P0016

Na het vervangen van de balans-as, de motor op tijd te hebben gezet en het aanbrengen van een nieuwe distributieketting liep de motor weer fantastisch. Tijdens de proefrit reed de Mercedes als nieuw en kon weer van zich af bijten.

Conclusie

Een klein lampje op het dashboard kan dus grote gevolgen hebben voor de auto. Heeft u een brandend lampje? Bel ons voor het maken van een afspraak 0570-551603 of stuur een e-mail naar info@wimwagemans.nl

 

 

Categories:

Tags:

Comments are closed