Skoda met identiteitsprobleem

Kent u het vervelende gevoel? Wilt u met de auto weg, wil deze niet meer aanslaan. De startmotor draait nog wel rond, maar de motor pakt niet aan. U stond op het punt om weg te gaan, dus snel de garage of de ANWB bellen. Wanneer zij bij de auto komen start de auto meteen. Je denkt “Hoe kan dit nou?” en begint aan jezelf te twijfelen. Het probleem blijft 2 weken weg, maar komt dan net zo hard weer terug. De auto wil weer niet aan slaan. Toch maar even wachten voor de hulptroepen worden ingeschakeld. Na 5 minuten weer een keer proberen. En voila! de auto start en loopt als een trein. Misschien toch maar een keer langs de garage voor een diagnose.

De diagnose

Zo, de afspraak bij de garage is ingepland. De automonteur rijdt de auto naar binnen en begint met de diagnose. Eerst maar eens de foutcodes uitlezen. Vreemd, geen enkele storing in de auto. Dit kan nog eens een lastige worden! Om de klacht van de klant toch serieus te nemen worden er diverse testen gedaan. Belangrijke sensoren en actuatoren worden gecontroleerd op signaal en werking, geen problemen te vinden. Het blijft lastig, de ‘af en toe’ storingen bij auto’s. Zal de brandstof pomp dan niet aan worden gestuurd? Geen onbekend probleem bij auto’s van de VAG groep. Zodoende wordt er, in overleg met de klant, een nieuw systeemrelais voor de aansturing van de brandstofpomp gemonteerd.

De klant haalt de auto weer op en gaat het proberen. Maar helaas, na drie weken weer het zelfde probleem. Wel starten maar niet aanslaan. 5 minuten wachten en de auto slaat weer aan. En dus weer naar de garage voor verdere diagnose. De garage neemt alvast contact op met de dealer. Na enig overleg tussen dealer en garage wordt er gekozen voor een nieuwe sleutel en deze inleren. De dealer had dit probleem immers vaker gehad en toen was dit altijd de oplossing. Ook dit wordt eerst terug gekoppeld naar de klant. De klant geeft aan toch met de auto door te willen en geeft goedkeur voor deze reparatie.

De dealer

De auto wordt naar de dealer gebracht. De dealer bestelt een sleutel en leert deze in, zodat de auto de sleutel herkend. Het inleren van de sleutel is noodzakelijk voor de startonderbreker. De startonderbreker is een anti diefstal systeem. Wanneer de sleutel niet wordt herkend door de auto, zal deze wel starten maar niet aanslaan. Dit is een ingenieus systeem. Het inleren is niet geheel zonder gevaren. Wanneer dit misgaat kunnen er andere problemen ontstaan. Opletten dus!

Na het inleren van de sleutel probeert de monteur de auto te starten. De motor draait wel rond, maar slaat niet aan. Het inleren van de sleutel is niet goed gegaan. De monteur wacht even en start de auto nog een keer, maar tevergeefs. De motor wil niet aanslaan. Er wordt contact gezocht met het garagebedrijf. De monteur geeft aan dat hij de motor computer verdenkt en dat deze vervangen moet worden. Een geintje van € 950,- . De garage is het hier niet mee eens en gaat op zoek naar een andere oplossing

Diagnose +

De betreffende garage komt bij ons terecht. Wij hebben vaker storingen voor hun opgelost en we gaan kijken of dit nu weer lukt. Eerst brengt de garage de motor ECU. Wij hebben de ECU visueel bekeken op vochtschade, dit was niet aan de orde. Ook de controle van elektronische componenten op de printplaat bieden nog geen oplossing. De ECU van deze auto is in orde. Wij hebben weer contact gezocht met de garage. Na enig overleg is er besloten dat de auto naar ons bedrijf wordt afgesleept.

Bij binnenkomst beginnen we met een algehele diagnose. De storing wordt bevestigd en we beginnen met het uitlezen van de auto. Bij het uitlezen blijkt al dat er communicatie is met alle aanwezig modules. Dit is voor ons een goed teken. We gaan over op de analyse van het systeem. We beginnen bij de startblokkering. Een ingewikkeld systeem die, zoals blijkt uit onze analyse, wordt gecontroleerd door meerdere modules. We bekijken de live parameters als de auto op contact staat. De belangrijkste module, de ECU, geeft aan dat deze de sleutel herkend. Onze eerste controle was dus juist. Daarna zijn we overgegaan op een ander belangrijk component van de startblokkering: het instrumentenpaneel. Bij het loshalen van de stekker was de oorzaak voor ons gevonden. De stekker van het instrumentenpaneel was geoxideerd. Hierdoor werd de startblokkering ‘af en toe’ niet vrijgegeven. Wij hebben de stekker van het instrumentenpaneel schoon gemaakt en behandeld tegen vocht. De laatste test was het starten van de auto, altijd spannend. De sleutel werd omgedraaid en de auto liep direct, storing weer opgelost. Dit was toch een flinke bezuiniging op de kosten!

Mocht u ook een storing hebben waar u niet uitkomt? U kunt dan contact met ons opnemen. Bel 0570-551603 of stuur een mail naar info@wimwagemans.nl

Categories:

Tags:

Comments are closed